بوشن چیست؟ انواع و ویژگی‌های آن


بوشن عنوان یک قطعه بسیار پر کاربرد در صنعت است. این قطعه وظیفه دارد دو لوله را در مسیر لوله کشی، به یکدیگر متصل سازد. لازم است بدانید که در بسیاری از موارد، برای اتصال دادن لوله‌ها به یکدیگر از عملیات جوشکاری استفاده می‌کنند. انجام این فرایند باعث می‌شود امکان تعویض لوله‌ها دشوار گردد. بنابراین به جای اینکه لوله‌ها را با جوشکاری به همدیگر متصل نمایند، از قطعه اتصال دهنده بوشن استفاده می‌کنند. با استفاده از این قطعه، می‌توان لوله را در مواقع ضروری، تعویض کرد و یا اشکالات وارد بر آن را برطرف نمود. لازم است بدانید که بوشن، قطعه‌ای است که از دو طرف؛ از داخل و از بیرون دارای رزوه و یا دنده است. بنابراین با به کارگیری این قطعه مهم می‌توان دو لوله و یا اتصال را که دارای سایزهای مختلفی هستند به یکدیگر متصل نمود. در این مقاله قصد داریم انواع و ویژگی‌های بوشن را بیان نماییم.

انواع بوشن

بوشن‌ها به طور معمول در طول‌های مختلفی تولید می‌گردند. از جمله این طول‌ها می‌توان بوشن 5 سانتی متری، 7 سانتی و یا بوشن 10 سانتی متری را نام برد. هم‌چنین لازم است بدانید که این نوع از قطعه اتصال دهنده، خود دارای چند نوع مختلف است. از جمله انواع بوشن می‌توان به بوشن لوله، بوشن مغزی، بوشن پلاستیکی، بوشن جوشی و بوشن پلیکا اشاره کرد.

هر یک از انواع این قطعات دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و در مواقع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به شرح هر یک از انواع بوشن و ویژگی‌های آن‌ها و موارد مصرف این قطعات، خواهیم پرداخت.

بوشن لوله

بوشن لوله، عنوان یک قطعه بسیار کاربردی است. از این قطعه اتصال دهنده، در بیشتر موارد برای عملیات برق کشی ساختمان استفاده می‌کنند. لازم است بدانید که این نوع از قطعه بوشن، به شکل یک استوانه است و می‌توانید آن را در دو نوع فلزی و یا پلاستیکی خریداری نمایید. بوشن لوله را می‌توانید با استفاده از روش جوشی و یا دنده‌ای و یا پیچی مورد استفاده قرار دهید.

قیمت بوشن

برای اینکه در بازار از بین قیمت های مختلف بهترین قیمت بوشن را بیابید، بهتر است با تماس با فروشگاه صادقی برای استعلام قیمت اقدام نمایید، یکی از بهترین سایت های مرجع در زمینه اعلام قیمت برای انواع اتصالات و شیرآلات سایت ما می باشد. قیمت این محصول در بازار بسیار متغییر شده است، برخی نوساناتی که در بازارهای جهانی برای این محصول و مواد اولیه آن وجود دارد، از طرفی و از جهتی دیگر نوسان نرخ ارز هم روی قیمت بوشن اثر می گذارد.

بوشن مغزی

بوشن مغزی، دیگر نوع این قطعات اتصال دهنده است. از این قطعه نیز در شرایطی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند دو لوله را به یکدیگر متصل کنند و سپس این تجهیزات را به سیستم لوله کشی اتصال دهند. لازم است بدانید که بوشن نوع مغزی، به یک سر مجهز شده است. این بخش، بیرون از قطعه واقع شده و به شکل پیچی است. وجود این عامل باعث می‌شود در شرایطی بتوانید از این قطعه اتصال دهنده استفاده کنید که تجهیزات مورد نظرتان رزوه شده باشند. هم‌چنین لازم به ذکر است که قطعه بوشن نوع مغزی را می‌تونید در انواع مختلفی در بازار خریداری نمایید و مورد استفاده قرار دهید. از جمله انواع بوشن مغزی می‌توان بوشن مغزی فلزی، بوشن مغزی یو پی وی سی، بوشن مغزی گالوانیزه و یا بوشن مغزی پروپیلن را نام برد. بوشن فلزی و بوشن یو پی وی سی و… خود دارای چند نوع مختلف هستند.

برای نمونه در این بخش به چند مورد از بوشن‌های مغزی از نوع فلزی پرداخته می‌شود.

خرید بوشن

در خرید بوشن باید به چند نکته ی بسیار مهم توجه نمایید، اولین آن ها کیفیت مواد اولیه به کار رفته شده در بوشن می باشد، که توجه به آن از هر جهت ضروری می باشد، بعد از آن باید ببینید که این محصول در کارخانه با دستگاه های به روز تهیه شده است یا نه، سپس باید جهات دیگری از این محصول بررسی شود. مانند اینکه عرضه کننده آن را تحویل مقصد می دهد و یعنی حمل و نقل را پوشش می دهد یا خیر، اگر حمل و نقل تحت پوشش بود، می رویم سراغ بحث قیمت بوشن، که این مورد باید با بازار سنجیده شود، اگر قیمت خوب بود، در بحث کنترل کیفیت باید توجه کنیم که آیا از بین یک کانتینر از آن آیا در حد یک کارتن ضایعات خارج می شود، یا بیتشر، از خیلی بیشتر از این مقدار بود باید از عرضه کننده ی دیگری تهیه نماییم.

بوشن فلزی ساده

از بوشن فلزی ساده در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند دو لوله‌ای را به یکدیگر متصل نمایند که قطرهای آن‌ها با یکدیگر یکسان است و این بخش‌ها در راستای یکدیگر قرار گرفته‌اند. این قطعه به طور معمول از جنس چدن به وجود آمده و به شکل یک استوانه توخالی، طراحی و تولید شده است. داخل بوشن فلزی ساده، دنده دار است. همین عامل نیز سبب می‌شود تا بتواند انواع لوله‌ها را به یکدیگر متصل کند.

بوشن فلزی روپیچ توپیچ

یکی دیگر از انواع بوشن‌های فلزی، بوشن‌های نوع روپیچ توپیچ هستند. لازم است بدانید که از نظر شکل ظاهری، این دسته از قطعات اتصال دهنده، به قطعات بوشن فلزی از نوع ساده، شباهت بسیار زیادی دارند. در حقیقت می‌توان گفت تفاوت اساسی ظاهری میان این نوع از قطعه، در این عامل است که بوشن‌های روپیچ توپیچ فلزی، هم از داخل دارای دنده هستند و هم در بیرون آن‌ها از دنده استفاده شده است. بنابر این عامل در بیشتر موارد، از این نوع قطعه اتصال دهنده فلزی در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند قطعاتی را به یکدیگر متصل کنند که یک قطعه، از داخل دارای دنده باشد و قطعه دیگر، از خارج دنده داشته باشد.

بوشن فلزی تبدیل

این نوع از قطعات اتصال دهنده نیز به طور معمول از جنس چدن به وجود می‌آیند. بوشن تبدیل در بیشتر موارد دارای دو سر است که هر یک قطرهای متفاوتی نیز دارند. بنابر این عامل از این قطعه متصل کننده چدنی، در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند دو لوله‌ای را به یکدیگر متصل کنند که هر یک قطرهای مختلفی دارند.

بوشن فلزی پرسی

از این نوع اتصال دهنده در مواقعی استفاده می‌شود که بخواهند دو لوله پنج لایه را به یکدیگر متصل کنند. این لوله‌ها می‌توانند هم قطر باشند و یا به صورت غیر هم قطر. هم‌چنین این امکان وجود دارد که لوله‌های مورد نظر، به صورت هم راستا واقع شده باشند و یا غیر هم راستا.

در هر صورت می‌توان برای اتصال دادن آن‌ها از بوشن فلزی از نوع پرسی استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت بوشن پرسی فلزی یکی از پرکاربردترین قطعات و بوشن‌های اتصال دهنده است. از این قطعه در صنعت لوله کشی ساختمان استفاده‌های بسیار زیادی به عمل می‌آید.

بوشن پلاستیکی

نوع دیگر بوشن، بوشن پلاستیکی است. در بیشتر موارد، بوشن اتصال دهنده پلاستیکی را در مواقعی مورد استفاده قرار می‌دهند که قصد داشته باشند دو لوله‌ای را به یکدیگر متصل نمایند که قطر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. این عامل سبب شده است تا این قطعه در تاسیسات و خطوط لوله کشی انتقال آب و فاضلاب، دارای کاربرد وسیع باشد. از طرف دیگر در شرایطی که قصد داشته باشید خطوط لوله کشی کابل‌های برق را انجام دهید می‌توانید از این نوع قطعه اتصال دهنده برای اتصال لوله‌ها استفاده کنید. چرا که یکی از ویژگی‌های قابل توجه این نوع از قطعات اتصال دهنده، استحکام بسیار بالا و دوام مورد توجه آن‌ها است. بوشن نوع پلاستیکی با نام‌های دیگری نیز شناخته شده است. از جمله این نام‌ها می‌توان به بوشن افزاینده و یا کاهنده اشاره کرد.

نکته قابل توجه در زمینه به کارگیری این دسته از قطعات بوشن، این است که در زمان استفاده از این قطعات، برای خطوط انتقال برق، لازم است حتما به ولتاژ و جریان عبوری برق توجه ویژه‌ای داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های قطعات اتصال دهنده بوشن پلاستیکی، می‌توان به این مورد اشاره کرد که بوشن پلاستیکی، در برابر آسیب‌هایی از قبیل زنگ زدگی نیز مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. از طرف دیگر در هنگام خرید این محصول، نسبت به دیگر قطعات اتصال دهنده، لازم است هزینه بسیار کم‌تری را پرداخت کنید.

بوشن جوشی

در بیشتر موارد، بوشن اتصال دهنده جوشی را برای این به کار می‌گیرند که بتوانند اتصالات نری و مادگی را تغییر دهند. این نوع از قطعات برای کاربرد در صنایع ساختمانی و صنعتی گزینه بسیار مناسبی هستند. لازم به ذکر است که بوشن اتصال دهنده جوشی، با استفاده از متریال‌ها و مواد مختلفی ساخته می‌شود و روانه بازار مصرف می‌گردد. یکی از انواع این متریال‌ها که پرکاربردترین نوع بوشن جوشی در صنعت نیز به شمار می‌رود، بوشن جوسی از نوع فولادین است.

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که با به کارگیری این نوع از قطعه اتصال دهنده جوشی، می‌توانید به عملیات جوشکاری میان دو لوله نیز اقدام کنید. از طرف دیگر بوشن جوشی به صورت آبکاری شده نیز در بازار خرید و فروش می‌شود. هم‌چنین لازم به ذکر است که بوشن اتصال دهنده جوشی، علاوه بر نوع فولادی و یا آبکاری شده، دارای انواع دیگری از مدل‌ها است. از جمله می‌توانید این نوع از بوشن را در نوع درزدار آن خریداری کنید و یا از بوشن جوشی استیل استفاده کنید. هم‌چنین بوشن جوشی در نوع مانیسمان و یا فشار قوی نیز وجود دارد.

بوشن پلیکا

نوع دیگر بوشن‌های موجود در بازار، بوشن‌های پلیکا هستند. لازم است بدانید که بوشن اتصال دهنده پلیکا، دارای دو نوع است. این بوشن، به طور معمول یا به صورت تخت تولید می‌شود و یا دارای ترمز است. از طرف دیگر این دسته از متصل کننده‌ها، در سایزهای مختلفی نیز تولید می‌شوند و به بازار مصرف ارائه می‌گردند. از جمله این سایزها می‌توان بوشن پلیکا در سایز 63، 90، 110، 125، 160 و بوشن پلیکا در سایز 200 را نام برد. در حقیقت لازم به ذکر است که بوشن‌های اتصال دهنده پلیکا از جمله پرکاربردترین این قطعات به شمار می‌روند. در مصارف مختلف از قبیل صنایع متعدد، فاضلاب‌های شهری و خانگی، خطوط انتقال گاز، آبرسانی‌ها، مصارف مخابراتی و… می‌توان این نوع از قطعات اتصال دهنده را مورد استفاده قرار داد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما