انواع فلوتر و بوشن کدامند و چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد بوشن

هنگامی که مشغول کارهای پایانی ساختمان سازی مانند لوله کشی ساختمان هستید، متخصص این کار ممکن است از لغاتی مانند فلوتر و بوشن استفاده کند. لازم است بدانیم که فلوتر و بوشن چیست و نکاتی در مورد انواع آنها و نحوه ی استفاده و محل کاربردشان بدانیم. دانستن نحوه ی کارکرد بوشن و فلوتر و جنس و نوع آن دو می تواند در انتخاب ما کمک شایانی کند.

بوشن چیست و چه کاربردهایی دارد

بسیار پیش می آید که دو لوله را به همدیگر وصل می کنند، فرقی نمی کند که جنس لوله از چیست و یا از داخل لوله چه می گذرد و یا مسیر لوله از کجا می گذرد و یا طول مسیر انتقال مایع چقدر است؛ مهم این است که برای نقل و انتقال مواد مایع و یا گاز نیاز است که لوله ها به هم متصل شوند. دو روش وجود دارد یکی استفاده از بوشن ها و دیگری با جوش دادن دو لوله به همدیگر است. در گذشته با جوش دادن دو لوله این کار انجام می شد ولی از معایبی که این روش داشت این بود که تعویض لوله ها در صورت نیاز بسیار سخت و وقت گیر بود. امروزه از قطعه بسیار ساده و استوانه ای شکل  به نام بوشن استفاده می کنند. کاربرد بوشن تبدیل بسیار بوده و  در دو طرف بوشن رزوه هایی وجود دارند و دلیل عمده ی وجود رزوه ها این است که  آب بندی کردن لوله ها را امری ممکن می سازند و دقت اتصال را بالا می برند.

اگر رزوه ها نباشند و آب بندی صورت نگیرد مایع داخل لوله نشتی پیدا خواهد کرد و خطرات جانی و مالی را به دنبال خواهد داشت. بوشن ها وزن مواد سیال و حتی فلوتر و پمپ را متحمل می شوند؛ پس آب بندی آن ها بسیار مهم است.

بوشن اتصال لوله ها را آسانتر می کند و در صورت خرابی این امکان را ایجاد می کند که بتوانیم آن ها را به سادگی تعویض کنیم.

کاربرد های بوشن لوله آب به جنس آن ها بستگی دارد. بوشن ممکن است از جنس فلز باشد به عنوان مثال از گالوانیزه و برنج و یا از جنس لاستیک باشد.

دقت کنید که جنس لوله ها و جنس بوشن ها باید حتما شبیه هم و یکی باشند، زیرا اگر جنس آن دو متفاوت باشد به مرور زمان خوردگی و شکستگی ایجاد می شود. حتی سعی کنید در محل اتصال لوله ها، از بوشن هایی استفاده کنید که جنسشان از لوله ها چند درجه مرغوب تر باشد، زیرا این نقاط بسیار مهم و حیاتی هستند و بوشن مرغوب تر مدت زمان بیشتر و بهتر می تواند از اتصال محافظت کند.

انواع بوشنبوشن ساده

 انواع و کارکرد بوشن ها:

  1. خرید بوشن ساده  با قیمت مناسب که جنس آن از چدن است و لوله هایی با قطر و راستای یکسان را به هم متصل می کند، از طریق فروشگاه صادقی امکان پذیر است.
  2. بوشن روپیچ توپیچ، همانطور که از نام آن پیداست دو لوله را و یا دو قطعه را که یکی از آن ها از رو رزوه دارد و دیگری از داخل، به هم وصل می کند.
  3. بوشن تبدیل که جنس آن از چدن است و اندازه ی دو قط هر سر آن با هم متفاوت است یعنی قطر لوله ای که از یک سر آن وصل می شود با قطر لوله ای که در آن سر لوله وصل می شود، متفاوت است.
  4. بوشنی که در یک سر آن دنده و سر دیگر آن مهره است و از جنس PVc است و لوله های برق را به تابلوهای برق وصل می کند؛ چون جنس آن از پی وی سی است ، نارسانای الکتریکی می باشد و مناسب این کار است.
  5. بوشن های جوشی، که خود انواع و اقسام متفاوتی دارند به عنوان مثال: مانیسمان، فشار قوی، استیل، فولادی و بوشن جوشی درزدار. این نوع بوشن ها در صنایع بخار و آب و گاز مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. بوشن های فولادی در دو نوع فولادی و یا جوشی استیل.
  7. بوشن هایی که دو سر کوپل تخت هستند و زمانی از آنها استفاده می کنند که بخواهند شکستگی ها را تعمیر کنند و فضا کم است و می خواهند انشعابات جدیدی را در اتصالات ایجاد کنند.
  8. از بوشن های پر کاربرد در لوله کشی های ساختمان می توان به بوشن پرسی اشاره کرد؛ در این بوشن به جای مهره از یک حلقه ای از جنس استیل استفاده کرده اند که هنگام اتصال کاملا پرس شده و دیگر نیازی به آب بندی نیست و کاملا مطمئن است. در ضمن این نوع از بوشن ها در مقابل فشار زیاد و حرارت بالا مقاوم هستند. بوشن پرسی سه نوع دارد: ساده، روپیچ توپیچ و تبدیل. از مزایای این بوشن اتصال دو لوله با پنج لایه قطر و یا لوله هایی که هم قطر نیستند و یا حتی هم راستا و یا غیر هم راستا هستند استفاده می کنند.

از کاربرد های مهم بوشن در خطوط لوله های گاز و آب می باشد.

عملکرد فلوترساختار و عملکرد فلوتر

فلوتر چیست و چه کاربرد هایی دارد:

در فرهنگ انگلیسی وقتی جسمی بر روی آب شناور و معلق باشد و روی آب بایستد از لغت Floater استفاده می کنند؛ پس اصل این لغت از فرهنگ فارسی نیست. در فرهنگ فارسی هنگامی که جسمی بر روی آب شناور بماند و آن گاه طبق تنظیماتی اجازه ی مسدود شدن دریچه را بدهد و در اصل جریان ماده ی سیال را ببندد؛ از لغت Floater استفاده می کنند. به عبارتی دیگر سطح آب یا مایع را کنترل می کند. با توضیحاتی که داده شده Floater وسیله ای است که در آب شناور است و هنگامی که آب یا مایع داخل مخزن به سطحی تعریف شده می رسد جریان را قطع می کند و به طور کلی به آن قطع کننده می گویند.

فلوتر سطح تمامی مایعات را کنترل نمی کند فقط مایعاتی که رسانای الکتریکی هستند و بار الکترونیکی دارند مانند: آب، فاضلاب، مایعات اسیدی و قلیایی و حتی هر محلولی که در ترکیب آن آب به کار رفته باشد. اما مگر در ساختار فلوتی چه چیزی به کار رفته که فقط نسبت به مایعاتی که جریان الکتریکی دارند واکنش نشان می دهد؟

انواع فلوتر:

فلوتر دو نوع است؛ مکانیکی و الکترونیکی و بسیار هوشمندانه عمل می کند و در موقعیت های زیر، سیگنال فرمان کنترل و مسدود شدن را صادر می کند:

  1. کم یا زیاد شدن آب و یا مایع داخل مخزن.
  2. برگشت جریان آب و یا مایع.
  3. کنترل سطح آب و یا مایع و جلوگیری از سرریز شدن.

فلوترفلوتر

فلوتر چگونه عمل می کند باید گفت که قسمتی از فلوتر بر روی آب شناور می ماند و همین قسمت به یک اهرمی وصل است که آن سوی اهرم به شیر آب متصل شده است. وقتی که آب داخل مخزن تخلیه می شود قسمت شناور فلوتر هم به سمت پایین کشیده شده و همراه با سطح آب یا مایع درون مخزن به پایین می رود و از شیر فاصله گرفته و شیر آب باز می شود و همزمان که مخزن پر میشود شناور هم به سطح بالای آب یا مایع حرکت می کند و شیر بسته می شود.

در ساختار انواع فلوتر دو الکترود کار گذاشته شده است که یکی از آنها پایین ترین و دیگری بالاترین سطح آب را سنجیده و وارد عمل می شوند؛ در اصل به پمپ و یا شیر ورودی پیام می دهند.

در برخی مخازن از مدل های آسانسوری استفاده شده که در آن ها، شناور با پر شدن و خالی شدن مخزن بالا و پایین می رود.

فلوتر های مکانیکی به دو روش و در دو مکان نصب می شوند، در بالای مخزن و در پایین مخزن. اگر فلوتر در بالای مخزن نصب شود همانطور که پیشتر اشاره شد عمل خواهد کرد، یعنی با بالا آمدن سطح آب بالا می آید و با پایین بودن سطح آب پایین می آید. ولی اگر فلوتر در پایین مخزن قرار بگیرد هنگامی که سطح مایع داخل مخزن پایین بیاید، فلوتر دستور قطع شدن پمپ را صادر می کند و این نحوه و مکان نصب یک مزیت دارد و آن هم جلوگیری از خرابی و سوختن پمپ است.

از طرفی هم در مخزن هایی که به طور مداوم در طول روز در حال پر شدن و خالی شدن هستند بسیار مفید و مقرون به صرفه است؛ زیرا برای نیروی انسانی، کاری سخت و طاقت فرسا و تقریبا غیر ممکن است که دائما سطح آب را اندازه بگیرد در حالی که فلوتر مانند یک انسان باهوش و با حوصله این کار را با میل و رغبت انجام می دهد.

فلوتر الکترونیکی

در هر مخزنی که پمپ استفاده شود از فلوتر نیز استفاده می کنند؛ زیرا فلوتر علاوه بر این که از پمپ مواظبت می کند، سطح مایع داخل مخزن را نیز کنترل و تنظیم می کند.

از موارد استفاده ی فلوتر می توان به انواع مختلف پمپ های کف کش و یا لجن کش اشاره کرد؛ همچنین کولر آبی، منابع آب، مخازن غلات، مخازن سیمان، سیلوها، سیستم های تخلیه ی آب و توالت فرنگی نیز از فلوتر استفاده می کنند.

به طور کلی کاربرد و وظایف فلوترها کنترل پمپ ها و به طور اتوماتیک پر کردن مخازن مختلف و مواظبت از پمپ ها در برابر سوختن و از کار افتادن است؛ به خصوص در هنگامی که مخزن بدون آب و خالی می ماند؛ پس دیگران نگران نباشید. برای خرید بوشن جوشی با بهترین قیمت می توانید، از فروشگاه صادقی اقدام نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما