در خرید شیرآلات به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

ست شیرالات استیل

در تمامی منازل و ساختمان ها چه مسکونی و چه غیر مسکونی، تجاری و صنعتی از یکی از انواع شیرآلات استفاده می کنند؛ پس ارزش دارد درباره ی خرید شیرآلات نکاتی را بدانید.

آن چیزی که امروز با نام دریچه ی آب بند می شناسیم اولین شیر آبی است که در گذشته ساخته شده است و تاکنون تغییراتی در آن ایجاد شده و به شکل شیرآلات امروزی در آمده است.

برای باز کردن و بستن، تنظیم و کنترل کردن آب و یا مایعات و گازهایی که از میان لوله ها عبور می کنند از وسیله ای به نام شیر استفاده می کنند. با وجود این همه پیشرفت در تکنولوژی و صنعت، طبیعی است که شیر آب های قدیمی نیز دچار تغییر شده باشند و از نظر شکل ظاهری و جنس و کیفیت نیز تغییر کرده باشند. اکنون که دکوراسیون های داخلی بسیار زیبا و چشمگیر شده اند، بسیار لازم و ضروریست که با خرید شیرآلات مناسب ساختمان، زیبایی آن ها را دو چندان کنید. منظور از شیرآلات تمام شیر هایی است که از نظر ظاهر و کاربرد مانند شیرهای معمولی هستند، مانند شیر داخل آشپزخانه و حمام و دستشویی.

انواع شیر آلات صنعتی

انواع شیرآلات

انواع شیرآلات عبارتند از شیرآلات صنعتی و شیرآلات خانگی

شیرآلات از نظر نوع کارکرد و کاربرد شان به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • شیرآلاتی که برای تنظیم و کنترل جریان مایعات و یا گاز داخل لوله استفاده می شوند؛ مانند شیر بشقابی و شیر یک طرفه.
  • شیرآلاتی که برای باز کردن و یا بستن ماده ی داخل لوله استفاده می شود و به عبارتی عامیانه تر برای قطع و وصل کردن استفاده می شوند مانند شیر توپی و شیر پروانه ای و شیر شلنگی پلاستیکی.

از شیر آلاتی مانند شیر توپی و شیر پروانه ای می توان هم برای تنظیم و هم برای قطع و وصل کردن مواد داخل لوله ها استفاده کرد.

 

انواع شیرآلات خانگی عبارتند از اهرمی، فلکه ای، سنسوردار و شلنگی. انواع شیر آلات سرویس های بهداشتی نیز عبارتند از فلکه ای، تک اهرمی، سنسوردار، پیسوار و پدالی.

شیر آلات لاکچری سفیدشیرآلات لاکچری سفید رنگ

در خرید شیرآلات نکات زیر را درنظر بگیرید:

در خرید شیرآلات جنس آن ها بسیار مهم است و جنس شیرآلات را متناسب با محیطی که قرار است از آن ها استفاده شود می سازند. بنابراین دانستن اطلاعاتی در مورد جنس انواع شیر آلات و موقعیت استفاده از آن ها خالی از لطف نیست. شیر آلاتی که  از جنس چدن، برنز و برنج و گاهی هم استیل ساخته می شوند مناسب برای کار های ساختمانی هستند، اما شیر آلاتی با جنس فولاد کربنی، فولاد زنگ نزن، فولاد آلیاژی، برنج و چدن بهترین گزینه برای پالایشگاه ها و نیروگاه ها و کارخانجات صنعتی و دارویی و غذایی هستند. امروزه شیر آلات برنج از پرکاربردترین انواع شیرآلات است.

زیبایی و مدرن بودن شیرآلات منزل و یا محیط کار امری مهم و موثر در دکوراسیون می باشد؛ پس در خرید شیرآلات، زیبایی و مدرن بودن آن را نیز در نظر بگیرید.

حتما میزان مصرف آب شیرآلات را در نظر بگیرید. شیرآلاتی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم مقدار آب و فشار آب را داشته باشد که در میزان مصرف آب صرفه جویی شود. خوشبختانه تمامی شیرآلات امروزی این قابلیت را دارا هستند.

قبل از خرید شیرآلات محل نصب را کاملا بازرسی کنید. و تعداد سوراخ های نصب شیرآلات را در نظر داشته باشید زیرا با توجه به مدل شیرآلات (تو دیواری و یا ایستاده)، تعداد سوراخ های نصب بسیار مهم است و باید با هم تناسب داشته باشند.

ارتفاع شیر بسیار مهم است به عنوان مثال ارتفاع شیر آشپزخانه باید بالاتر از ارتفاع شیرهای دیگر باشد چون قرار است ظروف نسبتا بزرگتری شسته شوند. در برخی شیرآلات، ارتفاع بین پایه تا بلندترین نقطه ی شیر زیاد است ولی در برخی از شیرآلات ارتفاع بین پایه تا خروجی آب که همان دهانه شیر است زیاد می باشد. حتما به نوع سینک دقت کنید و با توجه به آن شیری را انتخاب کنید که خانم خانه به راحتی بتواند ظروف را بشوید.

شیرالات مشکیشیرآلات مشکی

یکی دیگر از فاکتور هایی که برای شستن راحت تر ظروف عریض تر و طویل تر مهم است قوس شیرآلات است. اگر سینک کوچک است با خرید شیرآلات با قوس کمتر انتخاب بهتری داشته باشید. قوس شیرآلات یا کمتر از 8 اینچ هستند و یا 8 اینچ و با گردنی غازی شکل. این نکته را بدانید شیرآلات با قوس بیشتر نما و چشم اندازی زیباتر دارند؛ اگر شرایط آشپزخانه و سینک ظرفشویی اجازه داد حتما از این نوع شیرآلات گردن غازی قوس دار هم دیدن کنید.

اگر شیرآلات منزل تان نیاز به تعویض دارند و رابطه ی خوبی با شیرآلات مدرن امروزی ندارید از شیرهای دو دستگیره ای استفاده کنید و از دقت بالاتری برای تنظیم دما و شدت جریان آب برخوردار شوید.

از شیرآلاتی استفاده کنید که از جنس آلیاژهای مقاوم هستند و سطح بیرونی آن ها با هوا واکنش انجام نمی دهند مانند برنج، برنز، نیکل و استیل. سطح داخلی آن ها نیز از  برنج ساخته شده باشند زیرا در آب حل نمی شوند ولی شیرآلاتی که لایه ی داخلی آن ها از سرب هستند گزینه ی مناسبی نخواهند بود زیرا سرب در آب حل شده و مضر هستند

اگر از فضا و محیط کوچکی استفاده می کنید می توانید از شیرآلات شلنگی آشپزخانه استفاده کنید. در این مدل قسمت شلنگی شیر داخل دیوار کار گذاشته شده است و در هنگام ضرورت استفاده می توان از آن استفاده کرد؛ به عنوان مثال برای شستن نقاطی از سینک که از آب دور هستند و در دسترس شیر اصلی نیستند.

اگر روی شستن مداوم شیر آلات حساس هستید از شیرآلاتی استفاده کنید که یا لمسی و یا چشمی باشند. با خرید این نوع شیرآلات آرامش را به همسرتان هدیه دهید. همانطور که از نام شان پیداست در شیرآلات لمسی تنها با لمس شیر آب می توان جریان آب را باز و یا بسته کرد؛ ولی در چشمی ها حتی نیاز به لمس کردن شیرآلات هم نیست.

ست شیرالات استیلست زیبای شیرآلات استیل

لازم است قبل از خرید شیرآلات با واژه و قطعه ای به نام شیر قابلمه پرکن نیز آشنا شوید شاید به کارتان بیاید. شیر قابلمه پر کن معمولا بر روی دیوار و پشت اجاق گاز نصب می شود و برای پر کردن قابلمه از آن استفاده می شود؛ البته امروزه مدل هایی هم هستند که بر روی پیشخوان در کنار اجاق گاز نصب می شوند. این مزیت مناسب خانم های خانه دار امروزی و بسیار مناسب ضعف و سالخوردگی مادران سالمند و مسن می باشد.

اکنون که همه شرایط آشپزخانه را مورد بررسی قرار دادید بیایید در مورد انواع رنگ ها و جنس های شیرآلات و مزایا و معایب آن ها مطالبی را مطالعه کنیم : جنس و رنگ شیرآلات ممکن است از مواد زیر باشند؛ استیل، نیکل براق، نیکل متالیک، کروم، مشکی مات، سفید، طلایی.

اگر آشپز خانه تان مدرن است حتما از شیرآلات مدرن استیل دیدن کنید، گزینه های  بسیار مدرنی خواهید یافت .

دوام شیرآلات از جنس نیکل براق بالا می باشد و خیلی آسان و راحت شسته می شوند و در طرح ها ی صنعتی و مدرن موجود می باشند.

اگر به دنبال انتخاب شیکی هستید از شیرآلاتی با جنس نیکل متالیک استفاده کنید زیرا به راحتی با رنگ دکوراسیون اطرافش ترکیب و مچ شده و جلوه ی زیبایی به محیط می دهند.

می توانید از شیرآلاتی با پوشش کروم استفاده کنید ولی بدانید که لکه های آب و اثر انگشت بر روی آن قابل رویت می باشند.

اگر به دنبال شیرآلاتی هستید که لک و جای انگشت را نمایان نسازد، از شیرآلات مشکی استفاده کنید اما بدانید که گران تر هستند و با هر سبکی سازگار و هماهنگ نیستند و مناسب سبک های صنعتی و مدرن هستند.

ست شیرآلات طلاییشیرآلات طلایی

شیرآلات سفید یکی از بهترین گزینه ها برای خرید شیرآلات منزل و یا محل کار تان می باشند، زیرا هم با رنگ سفید و هم با رنگ ها ی تند در اطرافشان ترکیب زیبایی می سازند و جلوه های چشمگیری را ایجاد می کنند.

اگر لاکچری هستید و اگر محیطی که قرار است از شیرآلات در آن جا استفاده شود چوبی می باشد با خرید شیرآلات طلایی درخشش خاصی را به آن محیط هدیه کنید.

امروزه از شیر مخلوط استفاده زیادی می کنند و اغلب تک دسته ای هستند و برای تنظیم دمای آب و فشار آن با یک دست امکان پذیر است و در روشویی دستشویی و سینک ظرفشویی و حمام استفاده می شوند.

لازم است بدانید که دریچه ها، جلوی آب را باز می کنند و یا می بندند؛ پس دانستن نوع دریچه ها امری کاربردی خواهد بود. اگر شیرآلات فشاری را خریداری کرده و یا قصد خرید دارید باید بدانید که دریچه های آن ها از نوع فشاری و واشرهای شان از جنس لاستیکی می باشند، به مرور زمان فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند؛ اما تعویض آن ها کار ساده ای است.

بیشتر دریچه های توپی در شیرآلات تک دسته ای هستند.

از دریچه های کارتریجی هم در شیرآلات تک دسته ای و هم در شیرآلات دو دسته ای استفاده می کنند و از لحاظ دوام از دو گروه قبلی مرغوب ترند و تعمیر کردنشان هم آسانتر است.

بعد از خرید شیرآلات مناسب اکنون لازم است که نکاتی را برای محافظت از آن ها بدانید: رسوباتی را که روی سطح شیر آب جمع می شوند را با سرکه و یا جوش شیرین به همراه اسفنجی نرم پاک کنید.

 

صفحات پیشنهادی برای شما: شیر گازی چیست؟ – خرید نوار تفلون

 

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما