انواع شیر آلات صنعتی و کاربرد آن ها

انواع شیرفلکه و کاربردهای آن

انواع شیر آلات صنعتی از جمله شیر خودکار پیمان که قیمت آن بسیار حائز اهمیت برای خریداران آن می باشد. به شکل های مختلفی از جمله شیرآلات قطع و وصل، شیرآلات تنظیم جریان، شیرآلات جهت جلوگیری از بازگشت جریان، شیرآلات برای تغییر مسیر جریان و موارد دیگر وجود دارند. امروزه وجود انواع شیرآلات صنعتی، باعث شده است که نسبت به گذشته در امور مختلفی از جمله در صنایع سنگین مانند صنایع نفتی و پتروشیمی و درکارخانه های صنعتی بزرگ تغییرات بزرگی را شاهد باشیم و انجام امور بسیار راحت تر و سبک تر از گذشته شوند.

انواع شیر آلات صنعتی، با توجه به محیط کار و نوع تجهیزات مورد نیاز تعیین می شوند که هر کدام از این شیرآلات صنعتی، متفاوت بوده و کاربرد مخصوص به خود را دارند. با پیشرفت فناوری در زمینه تولیدات صنعتی از جمله تولید شیرآلات صنعتی، پیشرفت چشمگیری را در صنایع مختلف به خصوص صنایعی که مرتبط با انواع شیر آلات صنعتی هستند در منطقه و جهان شاهد هستیم.

همین تغییر و تحولات و پیشرفت باعث شده است که کیفیت امور مربوط به انواع شیرآلات صنعتی، بسیار بیشتر از گذشته شود. تقسیم بندی بسیار بزرگی برای انواع شیرآلات صنعتی را می توانیم انجام دهیم که در ذیل به ویژگی ها و خصوصیات و مسائل مربوط به انواع شیرآلات صنعتی می پردازیم.

انواع شیر آلات صنعتی

شیرآلات صنعتی در واقع نقش هدایت کننده و تنظیم کننده جریان را در سیستم لوله کشی بر عهده دارند و به همین دلیل، هر یک از انواع شیرآلات صنعتی، متفاوت بوده و باید متناسب با نوع نیاز خودمان آن ها را انتخاب کنیم.

اگر به صورت صحیح و با آگاهی و مطالعه به تحقیق و استفاده از انواع شیرآلات صنعتی، بپردازیم، می توانیم در سیستم لوله کشی صنعتی خودمان تغییرات بزرگی را ایجاد کنیم که همین امر موجب می شود که هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه های سنگین، صرفه جویی کرده و بستر و فضای مناسبی را جهت تولید این محصولات ایجاد کنیم. این لوله ها، هزینه نگهداری بالایی دارند و باید در انتخاب خود دقت کنید.

انواع شیرآلات صنعتی و اجزای آن

انواع شیرآلات صنعتی، به صورت های مختلفی وجود دارند.

بررسی انواع شیرآلات صنعتی از نظر عملکرد

انواع شیرآلات صنعتی از نظر نحوه عملکرد، به شکل های مختلفی تقسیم می شوند که در ذیل آن ها را بیان کرده و توضیحات لازم را ارائه می دهیم:

  • شیرهای قطع و وصل
  • شیرهای تنظیم کننده
  • شیرهای ایمنی
  • شیرهای خود عملگر

در حالت کلی، انواع شیرآلات صنعتی، از جنبه های مختلفی قابل بررسی هستند. این جنبه ها از نظر عملکردی، اندازه و شکل، ساختار و طراحی و برخی فاکتورهای دیگر با یکدیگر قابل مقایسه هستند که ما در این قسمت از نظر عملکردی آن ها را توصیف می کنیم.

انواع شیرآلات صنعتی از نظر عملکردی به چهار دسته قطع و وصل، تنظیم کننده، ایمنی و خود عملگر تقسیم می شوند. شیرهای قطع و وصل وظیفه اتصال و انفصال را در تاسیسات کارخانه ها بر عهده دارند و مهم ترین ویژگی آن ها این است که این نوع از شیرآلات کمترین افت فشار را در سیستم لوله کشی ایجاد می کنند که مزیت بزرگی محسوب می شود.

مشخصات فنی ولوهای صنعتی

برخی از مشتریان ما انواع ولوهای صنعتی در خصوص نمایندگی سیتکو که انواع شیرآلات سیتکو را نیز عرضه می کند، سوالاتی را مطرح کردند، در ادامه انواع شیرهای قطع و وصل را می توان در چند دسته طبقه بندی کرد. این دسته ها شامل کشویی، پروانه ای، توپی، و پلاگ ولو هستند که خود این دسته ها نیز زیر مجموعه های خاص خودشان را دارند. شیرهای تنظیم کننده، وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارند و دو مورد از ویژگی های اصلی آن ها، مربوط به تناسب در اندازه بین مقطع عبوری با جریان خروجی می باشد. دومین مورد یا ویژگی، نبود هیچ گونه ریز قطعات شل و لق در درون شیر می باشد که جهت پیشگیری از ارتعاشات و لرزش ها هنگام کنترل جریان تعبیه شده است.

شیرهای تنظیم کننده نیز به دو دسته مهم تقسیم می شوند و شامل شیرهای سوزنی، و گونه  خاصی از شیرآلات صنعتی به نام needle valve هستند. شیرهای سوزنی و ساختار آن ها باعث می شود که جریان مورد نظر به صورت یکنواخت و ثابت در نزدیکی نشیمن‌گاه که یکی از اجزا اصلی این شیرآلات می باشد، به وجود آید. در واقع شیرهای سوزنی جهت جلوگیری و مسدود کردن جریان کاربرد دارند و مشکل آن ها این است که هنگام وجود قطعه ای اضافی در داخل لوله، باید به طور کلی از سیستم لوله کشی جدا شوند که امری سخت و پیچیده می باشد.

کاربرد شیر آلات صنعتی

انواع شیرآلات صنعتی از نظر عملکرد، می توان به شیر های تنظیم کننده جریان اشاره کرد.

شیرهای خود عملگر نوعی شیر هستند که برای کار با آن ها، نیازی به فشار نیروی خارجی نیست و به شکل اتوماتیک کار می کنند. شیرهای یک طرفه برای جلوگیری از جریان های معکوس استفاده می شوند و ساختار آن ها به گونه ای است که مجرای ورودی و خروجی یکی می باشد و به همین دلیل به این شیرآلات، شیرهای یک طرفه گفته می شود.

در نهایت به شیرهای ایمنی می رسیم که به صورت های مختلفی از جمله شیرهای کنترل فشار و شیراطمینان تقسیم بندی می شوند. در شیرهای اطمینان، یک فنر بسته شده وجود دارد و هنگام جمع شدن نیروی فشار در پشت این فنر، این فشار به صورت فشار استاتیکی خود را آزاد می کند.

رعایت برخی نکات در استفاده از انواع شیرآلات صنعتی

برخی نکات و مسائل مربوط به انواع شیر آلات صنعتی وجود دارند که رعایت آن ها جهت حفظ سلامتی و ایمنی بسیار ضروری می باشد. این نکات شامل موارد ذیل می شوند:

  • توجه به نوع کارایی و کیفیت در لوله های صنعتی
  • رعایت نکات ایمنی در تاسیسات و پتروشیمی های بزرگ
  • توجه به نگهداری از آن ها و در نظر گرفتن مسائل ایمنی

قبل از خرید انواع شیر آلات صنعتی، به نوع آن ها توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا شما بایستی به جنس و نوع کارکرد و کیفیت آن ها توجه داشته باشید. بهتر است از لوله هایی استفاده کنید که با گذشت زمان، زود خراب نشوند و با کیفیت بوده و از طول عمر بالایی برخوردار باشد و در شرایط مختلف از جمله تغییرات دما و فشار، به صورت صحیح کار کند.

دومین مسئله، مربوط به رعایت نکات ایمنی در کارگاه های بزرگ صنعتی و تاسیسات نفتی می باشد. کوچک ترین سهل انگاری از طرف واحد نظارت کارخانه، باعث بروز جدی ترین آسیب ها به افراد و تاسیسات صنعتی می شود. پس هنگام کار با انواع این لوله ها، نهایت دقت را داشته باشید و چندین بار سیستم لوله کشی را کنترل کنید.

مورد سوم مربوط به شیرآلات صنعتی قابل استفاده در خانه می باشد. شیرآلات صنعتی زودتر خراب می شوند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند. در نتیجه جهت حفظ ساختار وکیفیت آن ها، بهتر است که اتصالات محافظی را بر روی آن ها نصب کنیم تا ایمنی بیشتری را داشته باشند. با این کار از نشتی های احتمالی نیز جلوگیری می کنیم. قیمت شیر گازی که یکی از انواع این نوع محصولات می باشد، بسیار مورد توجه می باشد. یکی از نکات مهم در مورد انواع لوله های صنعتی، رعایت مسائل ایمنی هنگام کار با آن ها می باشد.

ساختار انواع شیرآلات صنعتی

در ذیل به بررسی ساختار انواع شیر آلات صنعتی می پردازیم و نکاتی را خدمتتان ارائه می دهیم:

  • بدنه
  • بونت
  • تریم
  • عملگر دستی یا اکچویتور
  • دیسک
  • سیت یا نشیمن‌گاه
  • استم یا ساقه

شیرآلات صنعتی از نظر ساختار به 7 قسمت تقسیم می شوند. بدنه شیرآلات صنعتی تحمل کننده اصلی جریان یا فشار محسوب می شوند و بسیاری از قطعات در داخل بدنه قرار گرفته اند که بدنه از این قطعات محافظت می کند. معمولا جنس بدنه شیرآلات صنعتی به صورت فلزی یا پلیمری بوده و از فولاد و چدن و آلیاژهای ترکیبی نیز در ساخت آن ها استفاده می کنند.

بونت نقش مکمل را در شیرآلات صنعتی داشته و به این لوله ها، جوش داده می شود. در اصل بونت وسیله ای برای نگهداری و محافظت قطعات داخلی بدنه محسوب می شود و جهت بررسی داخل لوله، بونت باید به شکل کامل خارج شود. تریم به مجموعه اجزای داخلی شیرآلات صنعتی گفته می شود که در درون خود بخش های مختلفی از جمله دیسک، نشیمن‌گاه، و ساقه را دارد. کنترل جریان به علت وجود تریم می باشد.

نوار تفلون

اجزای شیرهای صنعتی

عملگر دستی یا اکچویتور در نقش محرک دیسک و ساقه ظاهر می شود. در واقع کنترل اصلی اکچویتور از بیرون می باشد و از سمت بیرون به صورت اتوماتیک یا دستی، شیر را کنترل می کند. دیسک نیز به عنوان یک مانع  متحرک عمل می کند. نقش اصلی دیسک درانواع شیر آلات صنعتی، کنترل جریان موجود در داخل شیر می باشد.

این کنترل با حرکت دیسک شکل می گیرد. سیت یا نشیمن‌گاه عضو داخلی شیر محسوب شده و جهت ایجاد فرایند آب‌بندی به دیسک متصل می شود. نشیمن‌گاه همیشه نسبت به بدنه به صورت ثابت قرار می گیرد و هنگام بسته بودن شیر، دیسک تماس کاملی با نشیمن‌گاه ایجاد می کند.

در نهایت به استم یا ساقه می رسیم. استم وظیفه انتقال حرکت از اکچویتور به دیسک را بر عهده دارد. اگر کلاهک در شیر مورد نظر ما وجود داشته باشد، معمولا استم از میان آن ها می گذرد. قابل ذکر است که انتقال استم به سه حالت خطی، گشتاور چرخشی یا به صورت ترکیبی از هر دو صورت می گیرد. شیرهای یک طرفه نیازی به استم ندارند.بدنه، جزو اجزا اصلی انواع شیر آلات صنعتی می باشد.

بررسی سایر گونه های مربوط به انواع شیرآلات صنعتی

استعلام قیمت شیر آلات صنعتی برای خرید انواع آن، تقسیم بندی خاصی داشته که در ذیل به آن ها اشاره کرده و کاربرد آن ها را تا حدودی توضیح می دهیم. این تقسیم بندی عبارتند از:

  • شیر دروازه ای
  • شیر سماوری
  • شیر پروانه ای
  • شیر دیافراگمی
  • شیر قطع خودکار جریان

شیر آلات صنعتی

همان طور که گفتیم انواع شیرآلات صنعتی به شکل های مختلفی وجود دارند و فناوری بالایی در ساخت آن ها به کار رفته است. در این قسمت به برخی از آن ها می پردازیم. شیر دروازه ای برای زمانی قابل استفاده می باشد که قصد باز و بسته کردن شیر را به صورت کامل داشته باشند و کاربرد شیرهای دروازه ای در لوله های طویل می باشد. شیر سماوری در حالت مخصوص 90 درجه ، عملیات باز و بسته کردن را انجام می دهد تا مسیر جریان مورد نظر را کنترل کند.

در این نوع لوله ها مقدار کمی افت فشار ایجاد می شود. شیرهای پروانه ای از قدیمی ترین شیرآلات صنعتی محسوب می شوند و برای قطع و وصل یا در برخی موارد کنترل جریان به صورت پروانه ای قابل استفاده هستند. ویژگی این شیر ها این است که در مدت زمان بسیار کمی، سرعت انتقال سیال را بسیار بالا می برند. شیرهای پروانه ای معمولا در اکثر مخازن یا برج های تحت فشار نیز کاربرد دارند.

شیر دیافراگمی یا پرده ای نوعی از شیرآلات صنعتی محسوب می شود که در مواردی به کار می رود که سیال یا ماده مورد نظر سمی و خطرناک بوده یا به شکل جامد باشد. البته گفتنی است که در دماهای بسیار بالا به علت ذوب شدن و از بین رفتن شیرهای دیافراگمی از آن ها استفاده نمی کنند.

طراحی این شیرها به صورت خاصی بوده که باعث می شود نشتی به کمترین میزان خود برسد. طراحی این لوله ها به گونه ای است که بدنه اصلی و قطعات داخل لوله، به صورت مجزا از سیال مورد نظر عبور می کنند و در اکثر موارد برای انتقال سیالات اسیدی قابل استفاده هستند.

شیر قطع خودکار جریان که شیرهای چک کننده سرعت نیز معروف هستند، در محیط‌‌هایی که فشار بیش از اندازه وجود دارد و احتمال شکستگی و انفجار وجود دارد مصرف می شوند. از موارد عملی می توان به استفاده از این لوله ها در مناطقی که امکان زلزله بالا هست، اشاره کرد. این شیرآلات را در چنین مواردی به کار می برند تا جلوی جریان سریع و مستقیم را به صورت اتوماتیک بگیرند.

خلاصه ای از انواع شیرآلات صنعتی

گفتیم که این لوله ها به دسته بندی های مختلفی از نظر کارکرد و ویژگی و برخی عوامل دیگر تقسیم می شوند. وظیفه اصلی شیرآلات صنعتی، کنترل جریان و جلوگیری از فشار بیش از حد می باشد. اکثر شیرآلات صنعتی به این منظور طراحی شده اند، اما شکل و نوع ساخت و کارایی آن ها کمی متفاوت از همدیگر می باشد.

هنگام استفاده از انواع شیرآلات صنعتی، باید در حفظ و نگهداری این لوله ها، نهایت دقت را کرد و قبل از توجه به هر مسئله ای، نکات مربوط به ایمنی و امنیت آن را در نظر گرفت. باید هنگام انتخاب به کیفیت این لوله ها و طول عمر و کارایی آن ها توجه شود تا دچار ضرر های اقتصادی نشوید.

در حالت کلی، شیرآلات صنعتی گستره کاری بالایی دارند و در بسیاری از صنایع مختلف از جمله صنایع نفتی و پالایشگاهی، کارخانه های تولیدی بزرگ و برخی امور خاص قابل استفاده هستند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما