راه های برطرف کردن چکه کردن شیر آب

شیر آلات

چکه کردن شیرآب چه مشکلاتی دارد؟ علل این رویداد چیست؟ اگر شما هم در منزل خود، با خرابی و یا نشت آب از شیرهای آب مواجه شده اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی روش های تعمیر و یا عیب یابی آنها بپردازیم.

مشکل چکه کردن شیرآب چیست؟

چکه کردن شیر آلات یکی از مشکلاتی است که همه ما یکبار با آن مواجه شده ایم. نشتی از شیر آب در آشپزخانه، حیاط، دستشویی و یا حمام، همگی نمونه هایی از این مشکل هستند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید برای برطرف کردن این مشکل دست به آچار شوید، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا قدم به قدم روش هایی که برای تعمیر این قسمت وجود دارند را به شما معرفی کنیم.

مواجه شدن با چنین مشکلی علل بسیار زیادی دارد. از به کار رفتن قطعات بی کیفیت که یکی از مهم ترین این دلایل هستند تا فرسودگی، ضربه خوردگی و غیره. همچنین لازم است بدانید که خرابی شیرآلات معمولا به علت به کار بردن شیرآلات پیچی و کلاسیک و اهرمی است که تعمیر آن با کمک ابزار امکان پذیر می باشد. در مدل هایی که شیر آب چشمی است، می بایست از تعمیر آن بدون آگاهی اجتناب کنید.

عدم جلوگیری از مشکل چکه کردن شیرآب می تواند ضررهای مختلفی را بر شما وارد کند. مهم ترین آنها هدر رفتن این منبع خداداد و طبیعی و افزایش قبوض آب شما خواهد بود. همچنین ممکن است این مشکل منجر به ایجاد صداهای آزاردهنده گردد که در فضای منزل شما پیچیده و این موضوع به وضوح منجر به از بین رفتن آرامش منزل شما خواهد شد. در صورتی که به این مشکل توجهی نشود، در مدت طولانی تر نیز شاهد ایجاد ذرات رسوب آب خواهیم بود که در سینک یا روشویی ایجاد می شوند. حال که تا حدودی با این مشکل آشنا شدیم، نوبت آن است تا راه های اصلاح و برطرف کردن مشکل چکه کردن شیرآب را با هم بررسی کنیم.

راه های برطرف کردن چکه کردن شیر آب چیست؟

روش‌ های مختلفی برای برطرف کردن مشکل چکه کردن شیرآب وجود دارد که در ادامه می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم:

  • خرابی واشر: یکی از مهم ترین عللی که باید آن را در بخش خرابی شیر آب درنظر گرفت، اشکال در واشرها می باشد. در صورتی که واشر صحیح باشد، آب بندی به درستی انجام شده و دیگر سرازیر شدن آب از شیر نخواهید داشت. این قطعه می تواند به دلیل فرسودگی، سستی و نیز جذب رطوبت خراب گردد. برای آنکه شیر آب را در این بخش درست کنید، ابتدا درپوش شیر را با یک جسم بردارید. حال نوبت آن است تا پیچ داخلی پشت درپوش را با یک پیچ گوشتی باز کرده و فلکه را دربیاورید. حال می توانید واشر را مشاهده نمایید. کافیست این قطعه را با یک نمونه سالم جایگزین نمایید. پیچ های مغزی را درآورده و واشر را خارج کنید. توجه کنید که اگر واشر سالم باشد، ممکن است مشکل از جای دیگری بوده و باید از قرار گرفتن صحیح مکان واشر و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • خرابی مغزی: یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که علت چکه کردن را تعیین می کند، خرابی مغزی است. در این حالت شما می بایست به صورت کامل این قطعه را جایگزین کنید. برای این کار، مراحلی که در بخش قبل گفتیم را طی کرده و با رسیدن به مغزی، حتما با قطعه ای زنگ زده یا ساییده شده مواجه خواهید بود. معمولا مغزی هایی که در بازار به صورت جدید تهیه می کنید، دارای واشر هستند ولی بهتر است در صورت نامناسب بودن کیفیت آن، واشر را با یک نمونه جدید نیز جایگزین کنید.
  • خرابی کارتریج: اگر از شیر آلات اهرمی که معمولا کیفیت خوبی دارند استفاده می کنید، ممکن است ایراد از خرابی کارتریج باشد. در این صورت می بایست این قطعات را به طور کامل تعویض نمایید. اگر در تعمیرات سررشته خوبی دارید، می توانید چند قدم را انجام دهید. اولین مورد، آن است که درپوش شیر را برداشته و سپس از یک آچار آلن برای بازکردن پیچ های پشتی استفاده کنید. حال می بایست یک فشار اندک وارد نموده و اهرم شیر را از جایش دربیاورید. اگر درپوش کروم نیز مشاهده کردید، آن را با دست باز کنید. در این حالت با آچار پیچ زرد رنگ را در خلاف جهت عقربه ساعت چرخانده، کارتریج معیوب را درآورده و جایگزین کنید. حال قطعات را مجددا در سر جای خود قرار دهید.

نکات لازم در مورد تعمیرات چکه کردن شیرآب

از دیگر نکاتی که می توان برای رفع چکه آب در شیر بیان کرد، باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • در صورتی که مهره های شیر آب شما شل باشد، چکه کردن آب رخ می دهد که در این حالت لازم است برای سفت کردن آن اقدام کنید. برای این کار می توانید از یک آچار یا پیچ گوشتی های مخصوص استفاده کنید.
  • اورینگ ها، یکی از قطعاتی هستند که معمولا به دلیل عدم قرار گرفتن در جای مناسب، منجر به خرابی می شوند. اگر مشکل در این بخش باشد، لازم است از سالم بودن و نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که مشکل حل شد، بار دیگر از جهت دیگر اقدام به نصب صحیح آن نمایید.
  • برای کسانی که چکه کردن شیرآب آنها از قسمت زیر دسته اهرمی رخ داده باشد، این افراد باید از سفت کردن مهره کارتریج اطمینان حاصل نمایند.
  • یکی از بخش های مهم تعمیرات چکه کردن شیرآب آن است که در قسمت انتهایی یا کف شیر آب، که بعد از بازکردن مغزی مشاهده می کنید، ترکی ایجاد نشده باشد. در غیر این صورت، باید این قطعه را تعویض کنید.

علت های چکه کردن شیر آب کدام است؟

برای کسب اطلاعات در خصوص طولانی کردن عمر شیرآلات این مقاله را مطالعه فرمایید.

پرسش های متداول

از جمله پرسش هایی که ممکن است شما کاربران راجع به چکه کردن شیرآب داشته باشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • بهترین راهکار برای جلوگیری از چکه کردن شیر آب قدیمی چیست؟

بهترین روش آن است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، از شیرآلات و قطعات باکیفیت استفاده کنید. این کار می‌ تواند تا حد خوبی از هدر رفت آب و نیز جلوگیری از فرسودگی مداوم این قطعات جلوگیری نماید.

  • نکات مهم پیش از شروع مراحل تعمیر چکه شیرهای قدیمی چیست؟

 مراحل و نکاتی که می بایست پیش از شروع مراحل تعمیر چکه شیرهای قدیمی یا جدید درنظر بگیرید، عبارتند از: حتما آب را کامل ببندید. اگر با مراحل بستن و یا باز کردن این قطعات آشنایی ندارید، حتما از مراحل باز و بسته کردن آن عکس بگیرید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما