آموزش تعمیر شیر گازی و نحوه تعویض مغزی آن

آموزش تعمیر شیر گازی و نحوه تعویض مغزی آن

تعمیر شیر گازی و آموزش نحوه تعویض مغزی آن یکی از ضروریات است، زیرا از مصرف بيهوده انرژی جلوگیری می کند. علاوه بر این می تواند از خسارات احتمالي نیز جلوگیری کند.

به منظور انجام این کار باید از یک متخصص واقعی و کاربلد کمک بگیرید. البته خواندن این مقاله تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برای تعویض مغزی شیر گازی و یا تعمیر آن اقدام کنید.

در صورتی که دچار این مشکل هستید باید زودتر تعمیر و تعویض مغزی شیر گازی را انجام دهید. این پست می تواند برای شما بسیار مفید باشد، توصیه می کنم آن را از دست ندهید.

شیر گازی با عناوین دیگر مانند ball valve یا شیر توپی شناخته می شود. این شیر نسبت به دیگر شیر ها عملکرد سریع تری در هنگام باز و بست شدن دارد. معمولا در صنعت نفت و گاز و در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

توپ گرد موجود در داخل شیر گازی در قسمت بدنه شیر قرار می گیرد و باعث می شود عبور سیال به راحتی و به واسطه آن کنترل شود.

شیر گازی گاهی بر اثر عوامل مختلف دچار خرابی می شود و از کار می افتد که در این صورت باید برای تعمیر شیر گازی اقدام شود. شاید یکی از دلایل محبوبیت چنین شیرهایی به خاطر استفاده آسان، نگهداری مناسب و تعمیر آسان آنها باشد.

در صنعت، خرید شیر گازی عمده متقاضی بیشتری دارد و به طور کلی در شیر گازی استفاده وسیع تری در صنعت دارد. آنها این قابلیت را دارند تا دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۰۰۰ بار را به راحتی کنترل کنند. شما می توانید این نوع شیرها را در سایز های ۰.۲ اینچ تا ۴۸ اینچ و با جنس پلاستیک، متال یا سرامیک تهیه کنید.

بیایید تا به دلایل خرابی شیر گازی و نحوه تعمیر شیر گازی بپردازیم و شما را با نحوه تعویض مغزی شیر گازی آشنا کنیم.

چگونه یک شیر گازی را تعمیر کنیم؟

شیر گازی با دریچه‌های توپی معمولاً بسیار مقاوم هستند و در بیشتر موارد، به نگهداری کمی نیاز دارند تا برای مدت طولانی کار کنند. این تا حدودی به سادگی طراحی و عملکرد آنها مربوط می شود.

با این حال، در طول یک دوره طولانی، اجزای یک شیر گازی ممکن است فرسوده شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آنها ممکن است سفت یا شل شوند، یا به تدریج کارایی خود را از دست بدهند. اگر مشکوک هستید که شیر گازی شما خراب است، سریع به تعمیر شیر گازی اقدام کنید.

شیر گازی فرسوده ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم لوله کشی شود و یکسری مراحل اساسی وجود دارد که باید برای بررسی و حل مشکل انجام دهید.

ابزارهایی که برای تعمیر شیر گازی یا تعویض مغزی شیر گازی نیاز خواهید داشت، بسته به نوع شیر مورد نظر و همچنین آسیبی که نیاز به تعمیر دارد، متفاوت است. یک آچار یا آچار لوله معمولاً تمام چیزی است که برای بررسی شیر گازی نیاز دارید، اما باید پارچه ای را نیز در دست داشته باشید تا هنگام جدا کردن اتصالات لوله در بتوانید مایع اضافی موجود در اطراف اتصالات را پاک کنید.

نحوه تعمیر شیر گازی

شما باید این کار را انجام دهید تا شیر گازی را از نظر عملکرد مختل بررسی کنید و از هدر رفتن انرژی (آب یا گاز و سایر سیالات) یا آسیب بیشتر به ناحیه اطراف جلوگیری کنید. پس از تخلیه مواد اضافی از اطراف و داخل شیر گازی و پورت آن، شیر را با پارچه خشک کنید.

بررسی کنید که شیر گازی شما از کدام نوع اتصالات استفاده می کند و شیر را از درگاه خارج کنید. پس از برداشتن، شیر گازی را به ترتیب منظم و منطقی جدا کنید.

قطعات تشکیل دهنده را در کنار هم بگذارید و به ترتیبی که قبلاً آنها را مونتاژ کرده اند توجه کنید. این کار مونتاژ مجدد را بسیار آسان تر می کند و خطاها و حذفیات را به حداقل می رساند.

هر یک از اجزای شیر گازی را به دقت بررسی کنید، به ویژه به دنبال علائم سایش و پارگی باشید. آنها شامل ترک‌ها، شکاف‌ها، آسیب‌های فیزیکی، تکه‌های فرسوده یا هر نشانه‌ای از نشتی یا سفتی بیش از حد است. اگر آسیب به یک جزء محدود شود، ممکن است بتوانید فقط آن قطعه را جایگزین کنید تا کل واحد را تعمیر کنید.

اگر آسیب دیدگی به سختی قابل تشخیص باشد یا چندین قسمت آسیب دیده باشد، ممکن است تعویض کل شیر گازی آسان تر باشد.

مهمترین دلایل خرابی شیر گازی چیست؟

تعمیر شیر گازی به خصوص آنهایی که در سیستم لوله کشی گاز خانه استفاده شده اند، باید با کمی حوصله و دقت انجام شود. عدم توجه به مشکلات شیر گازی می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد. به عقیده بنده بهترین راه کمک گرفتن از متخصصان این حوزه است، چرا که آنها متناسب با استانداردهای موجود می توانند شیر گازی شما را با قیمت ارزان تعمیر کنند.

خرابی شیر گازی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. به طور کلی نوع سیال داخل شیر، فشار و دمای عملیاتی، نوع عضو بسته و نشیمنگاه و عواملی مانند وزن و غیره می تواند روی خرابی این نوع شیر ها تاثیر بگذارد.

ترک و شکستگی کف شیر گازی عامل دیگری است که در اکثر این نوع شیرها دیده می شود. برای تعمیر این نوع مشکل باید ابزار مخصوص داشته باشید. برای این کار توصیه می شود حتما به یک مرکز تعمیر تعمیر شیر گازی معتبر مراجعه کنید تا هزینه های خود را کاهش دهید.

عامل دیگر خرابی مغزی شیر گازی است که بعد از استفاده طولانی مدت ممکن است با این مشکل روبرو شوید و برطرف کردن این مشکل نیز آسان و کم هزینه است.

تعویض مغزی شیر گازی می تواند مشکلات شما را برطرف کنید. در ادامه این مقاله با نحوه تعمیر شیر گازی و نحوه تعویض مغزی شیر گازی آشنا خواهید شد.

در واقع در صورت نشتی، عمل نکردن و خراب شدن شیر گازی بهترین و مناسب ترین راه حل تعویض مغزی شیر گازی است. البته توجه کنید ممکن است شما بتوانید با آچار کشی و تمیز کردن مغزی شیر گازی و نصب مجدد، آن را تعمیر کنید.

تجربه نشان داده که در اکثر مواقع با تعویض مغزی شیر گازی مشکلات موجود برطرف می شود و نیازی به هزینه و یا جایگزین کردن شیر جدید نیست.

نکات مهم در خصوص تعمیر شیر گازی

تعمیر شیر گازی زیاد سخت نیست، اما شما باید ابتدا با انواع مختلف شیر گازی آشنا شوید و بدانید هر کدام از آنها چه ویژگی هایی دارند و چه دلایلی باعث می شود آنها دچار خرابی شوند.

شیر گازی دسته بندی مختلفی دارد و معمولا این نوع شیر ها را با توجه به فشار کاری، شکل بدنه و نحوه کنترل و نیز بر اساس نوع مجرا و توپی تقسیم بندی می کنند. شما باید با هر کدام از آنها آشنا باشید تا بتوانید اقدام به تعمیر صحیح شیر گازی کنید.

بسیاری از انواع شیر گازی های موجود در بازار طوری تولید شده اند که قابل تعویض قطعات یا تعمیر نیستند یا اینکه تعمیر آنها بسیار سخت است؛ اما تعمیر شیر گازی بسیار آسان و سریع است و شما می توانید در صورت بروز مشکل آنها را تعمیر کنید.

البته برای تعمیر شیر گازی بهتر است به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. استفاده از روش های سنتی برای تعمیرات شیر گازی منجر به موارد زیر می شود:

  •  زمان بر بودن پروسه تعمیر
  • بالا بودن هزینه های نیروی انسانی
  • عدم امکان جوش و یا نصب مناسب
  • خطر نشت احتمالی

آموزش تعمیر شیر گازی: برای شروع ابتدا می بایست شیر فلکه داخلی واحد را ببندید یا اگر روی مخزن نصب شده سعی کنید آن را به نوعی مسدود کرده و شیر گازی را جدا کنید. سعی کنید قبل از شروع کار علت خرابی را تشخیص دهید.

خرابی شیر گازی بیشتر به علت مشکلات مغزی است که به سادگی می توانید آنها را باز کرده و آن را تعویض نمایید.

بعد این کار می توانید با ابزارهایی مانند آچار فرانسه و پیچ گوشتی اتصالات پیچی مانند شیر را باز کنید تا به مغزی شیر گازی دسترسی داشته باشید تا آن را تعویض کنید.

تعویض مغزی شیر گازی

برای اینکه بدانید شیر گازی چیست و مغزی آن را تعویض کنید می‌بایست شیر موجود را با کمک ابزار مناسب باز کرده و مغزی آن را با یک مغزی جدید تعویض کنید. در زیر می توانید با مراحل تعویض مغزی شیر گازی آشنا شوید.

تعویض مغزی شیر گازی متفاوت است و به نوع شیر شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که مغزی شیر گازی برنجی به شکل پرسی است در صورتی که برخی دیگر از شیرها مغزی پیچی دارند. اگر مغزی شیر شما پیچی است کار بسیار آسان است.

شما باید ابتدا پیچ داخل شیر گازی را باز کنید و آن را بیرون بیاورید. توجه کنید ممکن است مغزی موجود در درون شیر گازی سفت باشد که در این صورت با چند ضربه آرام می توانید آن را از بدنه اصلی جدا کنید. ضربه ها باید به پشت شیر وارد شود تا آسیبی به آن وارد نشود.

بعد از وارد کردن ضربه و موقعی که احساس کردید مغزی از شیر جدا شده باید با کمک پیچ‌گوشتی واشر شیر را بیرون بکشید.

برای اینکه مطمئن شوید ایراد از مغزی شیر گازی است، توصیه می کنیم بعد از خارج کردن مغزی کف شیر را به خوبی از نظر ترک و شکستگی بررسی کنید.

اگر مشخص شد که شیر شما دارای شکستگی و یا ترک است باید از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید تا با ابزار مناسب این مشکل را نیز برطرف کنید.

بعد از باز کردن شیر گازی گاهی مشخص می شود که خرابی موجود به خاطر واشر است و تنها با تعویض واشر می توانید این مشکل را به سادگی برطرف کنید.

همانطوری که دیدید به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید اقدام به تعویض مغزی شیر گازی و یا تعمیر شیر گازی کنید.

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما