اتصالات گالوانیزه چیست و انواع آن کدامند؟

انواع اتصالات گالوانیزه

یکی از رایج‌ترین نوع اتصالاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد اتصالات گالوانیزه است. این دسته از اتصالات، همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده است از پوشش و یا روکشی از جنس گالوانیزه به وجود آمده‌اند و به این ترتیب، مقاوم سازی شده‌اند. به طور کلی و بر طبق یک دسته بندی می‌توان اتصالات گالوانیزه را به دو دسته تقسیم بندی کرد. طبق این دسته بندی، اتصالات گالوانیزه دارای انواع سفید وسیاه خواهند بود. لازم به ذکر است که از انواع مختلف این اتصالات در صنایع مختلف از قبیل صنایع نفت و گاز، انتقال آب، بخار و یا هوا و.. استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم انواع اتصالات گالوانیزه را معرفی نماییم. اما قبل از پرداختن به این نکته، لازم است بدانیم که انواع اتصالات گالوانیزه چیست. بدین منظور در ابتدا اتصالات گالوانیزه را معرفی خواهیم کرد.

اتصالات گالوانیزه چیست؟

لازم به ذکر است که انواع اتصالات گالوانیزه به دلیل اینکه دارای یک لایه و یا پوشش از جنس گالوانیزه بر سطح خود هستند، دارای مقاومت قابل توجهی در برابر حوادثی مانند خوردگی هستند و یا میزان آسیب دیدگی آن‌ها در برابر مواد شیمیایی بسیار پایین است. همین عامل نیز باعث شده تا در صنایع مختلف از این اتصالات استفاده شود.

همان‌طور که می‌دانید تمامی لوله‌هایی که از جنس فولاد و یا آهن ساخه می‌شوند در صورتی که در معرض رطوبت واقع شوند و یا مدت زمانی پس از استفاده، دچار آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی و یا زنگ زدگی خواهند شد. بنابراین برای افزایش دادن میزان مقاومت این دسته از محصولات و هم‌چنین اتصالات مربوط به آن‌ها از فرایندی به نام گالوانیزاسیون استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند فرایند مقاوم سازی فولاد و آهن را انجام دهند. برای اجرای این فرایند به طور معمول، این دسته از لوله و اتصالات آهنی و فولادی را در استخری از فلز مذاب شده، غرق می‌کنند و پس از انجام این کار، اتصالات و لوله‌ها را سرد می‌نمایند. بنابراین پوشش روی آن‌ها به طور کامل، تثبیت می‌شود. به طور معمول و در بیشتر موارد، اتصالات گالوانیزه به صورت دنده‌ای طراحی و تولید می‌شوند. لازم است بدانید که برای انجام فرایند گالوانیزه کردن این نوع از اتصالات، از گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند.

یکی از نکات مهمی که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد این است که باید فلز و یا مواد گالوانیزه هیچ گونه ناخالصی نداشته باشند. در غیر این صورت و در صورت بروز هر گونه ناخالصی در این اتصالات، مواد به خوبی جذب فلز نخواهند شد و لذا در مدتی کوتاه پس از فرایند گالوانیزاسیون، دچار خوردگی و یا زنگ زدگی خواهند شد.

اتصالات گالوانیزه انواع اتصالات گالوانیزه

لازم است بدانید که با توجه به نوع کاربرد می‌توان این نوع از اتصالات را به چند دسته تقسیم بندی کرد. در این صورت، انواع اتصالات گالوانیزه شامل اتصالات جوشی، اتصالات دنده‌ای و هم‌چنین اتصالات فلنج دار خواهند بود. اما طبق یک دسته بندی جزئی‌تر می‌توان انواع دیگری را نیز برای این اتصالات در نظر گرفت که شامل اتصالات زانویی، اتصالات درپوش‌ها، اتصالات سه راهی، اتصالات رو پیچ و توپیچ و… است. در ادامه به شرح مختصر هر یک از انواع اتصالات گالوانیزه خواهیم پرداخت. در استفاده از انواع لوله اتصالات، جنس نوار تفلون خمیری که با قیمت مناسب هم تهیه شده باشد، بسیار اهمیت دارد، و خرید آن هم از سایت فروشگاه صادقی  قابل انجام است.

اتصالات جوشی گالوانیزه

این دسته از اتصالات گالوانیزه، دارای این قابلیت هستند که بتوانند به لوله‌های پای پینگی متصل گردند. برای انجام این کار، به طور معمول از جوشکاری استفاده می‌کنند تا اتصالات به لوله‌ها وصل شوند.

اتصالات دنده‌ای گالوانیزه

یکی دیگر از انواع اتصالات گالوانیزه، اتصالات دنده‌ای هستند. این نوع از محصولات با استفاده از دنده‌هایی که بر روی لوله‌ها و اتصالات وجود دارد، قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند. لازم است بدانید که آن ها دارای یک عیب بزرگ هستند و آن عیب این است که سایز و ابعاد آن‌ها بسیار محدود است. لذا در بیشتر موارد این دسته از اتصالات گالوانیزه، سایز 10 تا 12 سانتی متر دارند.

اتصالات فلنج دار گالوانیزه

از این نوع از اتصالات، در بیشتر موارد در لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. اتصالات فلنج دار گالوانیزه، به طور معمول به صورت دنده‌ای و یا جوشی به سر لوله‌ها متصل می‌شوند و با استفاده از پیچ و مهره به لوله بسته می‌شوند و محکم می‌گردند.

این دسته از اتصالات گالوانیزه از جنس آلیاژ چدن به وجود می‌آیند. لازم به ذکر است که از اتصالات فلنج دار گالوانیزه در بیشتر موارد برای بستن لوله‌ها در هنگام تغییر دادن مسیر استفاده می‌کنند و یا برای تغییر دادن قطر لوله، این دسته از اتصالات را مورد استفاده قرار می‌دهند. در این شرایط، به اتصالات فلنج دار گالوانیزه اتصال دهنده شیر به لوله نیز گفته می‌شود.

اتصالات زانوئی گالوانیزه

از  اتصالات زانویی گالوانیزه برای تغییر دادن مسیر لوله کشی استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد، زاویه مورد نظر برای تغییر دادن مسیر لوله از این طریق، 45 درجه تا 90 و یا 180 درجه است.

اتصالات درپوش گالوانیزه

یکی دیگر از انواع اتصالات گالوانیزه، اتصالات درپوش‌ها است. از این نوع از اتصالات به طور معمول برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله کشی استفاده می‌کنند. این مسدودیت به طور دائم صورت می‌گیرد.

اتصالات گالوانیزهاتصالات سه راهی گالوانیزه

از دیگر انواع اتصالات گالوانیزه می‌توان به اتصالات سه راهی این محصولات اشاره کرد. لازم به ذکر است که اتصالات سه راهی، خود شامل سه دسته هستند. سه دسته از اتصالات سه راهی گالوانیزه، عبارتند از: سه راهی تبدیل، سه راهی کج و سه راهی مساوی.

از هر یک از این انواع در شرایط و موقعتی خاص استفاده می‌شود. برای نمونه در مواقعی که قصد داشته باشند قطر لوله را تغییر دهند، از سه راهی تبدیل استفاده می‌کنند. اما در شرایطی که بخواهند سه انشعاب جداگانه و به صورت کاملا مساوی در لوله به وجود آورند، سه راهی مساوی را مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم است بدانید که در بیشتر موارد، سه راهی کج، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازوها، زاویه کوچک‌تری داشته باشند و به صورت عمود بر لوله نیز قرار گرفته باشند.

اتصالات روپیچ و توپیچ گالوانیزه

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که انواع اتصالات روپیچ و توپیچ گالوانیزه به نحوی طراحی و تولید می‌شوند که در بخش‌های داخلی و هم‌چنین بخش خارجی خود، دارای دنده هستند. از این نوع از اتصالات به طور معمول، در مواقعی استفاده می‌شود که قصد داشته باشند یک لوله را به اتصال وصل نمایند و یا بخواهند دو اتصال را به یکدیگر وصل کنند.

اتصالات بوشن گالوانیزه

لازم به ذکر است که اتصالات نوع بوشن، از جمله اتصالات رایج گالوانیزه به شمار می‌رود. از این دسته از اتصالات به طور معمول، برای وصل کردن دو لوله به یکدیگر استفاده می‌کنند. هم‌چنین در شرایطی که قصد داشته باشند یک لوله را به دستگاه متصل نمایند، اتصالات بوشن گالوانیزه را مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دنده اتصالات بوشن گالوانیزه، در بخش داخلی این اتصال واقع شده است.

اتصالات گپ گالوانیزه

یکی دیگر از انواع اتصالات پر کاربرد گالوانیزه در صنایع و کاربردهای مختلف، اتصالات گپ گالوانیزه هستند. لازم است بدانید که از آنجایی که دنده اتصال گپ گالوانیزه بر روی بخش خارجی آن واقع شده است، بنابراین از این نوع از اتصالات در بیشتر موارد، برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله استفاده می‌کنند.

اتصالات چپقی گالوانیزه

به این دسته از اتصالات، اتصالات زانو چپقی نیز گفته می‌شود و از آن ها در بیشتر مواقع در زمان‌هایی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند مسیر یک لوله را تغییر دهند. لازم به ذکر است که یک طرف اتصالات چپقی گالوانیزه، دارای دنده داخلی است. در حالی که طرف دیگر این دسته از اتصالات، از دنده خارجی به وجود آمده است.

اتصالات چهار راهی گالوانیزه

در بیشتر موارد و در زمانی که قصد داشته باشند به انشعاب گیری اقدام نمایند، از اتصالات چهار راهی گالوانیزه استفاده می‌کنند. بیشترین میزان مصرف و کاریرد این دسته از اتصالات گالوانیزه، در مواقعی است که قصد داشته باشند یک لوله را به چهار انشعاب جداگانه، اتصال دهند. لازم است بدانید که اتصالات چهار راهی گالوانیزه در بیشتر موارد از دو تا سه دنده خارجی به وجود آمده‌اند.

اتصالات مهره و ماسوره گالوانیزه

در حالت کلی، به اتصالات مهره و ماسوره، اتصالات چند تکه گفته می‌شود. در بیشتر موارد از این دسته از اتصالات گالوانیزه در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند لوله مورد نظر را به دستگاه متصل نمایند. انجام این کار به ویژه در فضاهایی که محدودیت وجود دارد، از طریق به کار گیری اتصالات مهره و ماسوره گالوانیزه ، امکان پذیر می‌گردد.

اتصالات مغزی گالوانیزه

از دیگر انواع پر کاربرد اتصالات گالوانیزه در مصارف متعدد صنعتی، اتصالات مغزی گالوانیزه هستند. در بیشتر موارد از این نوع از اتصالات در مواقعی استفاده می‌کنند که تمایل داشته باشند دو وسیله را به یکدیگر متصل نمایند. لازم به ذکر است که اتصالات مغزی گالوانیزه از انواع اتصالاتی هستند که از دو طرف به صورت دنده‌ای طراحی و تولید می‌شوند.

اتصالات تبدیل گالوانیزه

بخش دیگری از اتصالات گالوانیزه، اتصالات تبدیل هستند. از این نوع از اتصالات در بیشتر موارد، در مواقعی استفاده می‌کنند که تمایل داشته باشند دو لوله را که دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند به یکدیگر متصل کنند. لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این اتصالات در بیشتر مواقع، در بخش‌های داخلی و هم‌چنین بخش‌های خارجی خود دارای دنده هستند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما