روپیچ توپیچ چیست و انواع و کاربرد آن کدامند؟

روپیچ توپیچ

روپیچ توپیچ یکی از اتصالات و قطعات بسیار مهم در صنعت لوله کشی ساختمانی است. از موارد کاربرد روپیچ توپیچ می توان به عنوان  قطعات اتصال دهنده بوشن نام برد. این دسته از اتصالات، در هر دو طرف خود؛ چه در داخل و چه در بیرون، دارای رزوه هستند. به طور کلی گفته میش‌ود که یک سر این قطعات، دارای دنده‌های نر است. در حالی که طرف دیگر این تجهیزات، از دنده‌های ماده تشکیل شده است. به همین دلیل هم انواع اتصالات روپیچ توپیچ دارای این امکان هستند که هم از داخل، دو لوله را به یکدیگر متصل نمایند و هم از خارج بتوانند اتصال میان این دو لوله را برقرار کنند. از طرف دیگر لازم است بدانید که لوله‌ها در این اتصال باید از طرف داخل و خارج، دارای رزوه باشند. هم‌چنین این لوله‌ها می‌توانند قطرهای مختلفی داشته باشند.

از موارد دیگر کاربرد روپیچ توپیچ، افزایش طول لوله‌ها را در مسیر لوله کشی ساختمان است. در بسیاری از موارد نیز از این تجهیزات به عنوان ربط دهنده استفاده می‌کنند و یا به عنوان تغییر دهنده مسیر لوله، آن‌ها را به کار می‌برند. این دسته از قطعات هم‌چنین در برخی از موارد حکم انسداد کننده لوله را دارند و به عنوان تقسیم کننده دو لوله نیز دارای کاربردهای فراوانی هستند. روپیچ توپیچ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و به بازار مصرف ارائه می‌گردند.

انواع روپیج توپیچ

لازم است بدانید که این نوع از قطعات اتصال دهنده لوله‌ها را می‌توان بر اساس چند فاکتور، دسته بندی کرد. از جمله این فاکتورها می‌توان به سایز اتصالات روپیچ توپیچ اشاره کرد. هم‌چنین این  نوع از تجهیزات از نظر جنس و متریال به کار رفته در تولید و ساخت آن‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس مدل نیز طبقه بندی می‌شوند. بنابراین انواع روپیچ توپیچ از نظر جنس بدنه این محصولات، شامل: روپیچ توپیچ گالوانیزه، روپیچ توپیچ چدنی، روپیچ توپیچ کرومی، روپیچ توپیچ برنجی و روپیچ توپیچ پی وی سی است. در ادمه به شرح انواع روپیچ توپیچ از نظر جنس بدنه این قطعات خواهیم پرداخت.

توپیچ-روپیچ-گالوانیزهانواع روپیچ توپیچ از نظر جنس بدنه

روپیچ توپیچ گالوانیزه

روپیچ تو پیچ گالوانیزه از جمله اتصالات گالوانیزه است.این دسته از قطعات و اتصال دهنده‌ها خود، دارای دو مدل هستند و به طور معمول، در انواع روپیچ توپیچ گالوانیزه سفید و یا سیاه در بازار خرید و فروش می‌شوند. از این نوع از قطعات در بیشتر موارد در سیستم‌های لوله کشی آب و گاز و هم‌چنین صنایع بخار و هوا استفاده می‌کنند. این قطعات به طور معمول از جنس آلیاژ آهن و یا کربن ساخته می‌شوند. همین عامل نیز سبب شده تا این دسته از روپیچ توپیچ‌ها دارای چند ویژگی موثر باشند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قدرت قابل توجه این دسته از اتصال دهنده‌ها، در برابر هر گونه فشار و یا ضربه اشاره کرد. از طرف دیگر این دسته از مواد و تجهیزات لوله کشی، دارای انعطاف پذیری قابل توجهی نیز هستند.

روپیچ توپیچ چدنی

یکی دیگر از انواع روپیچ توپیچ، نوع چدنی این اتصالات و قطعات لوله کشی است. روپیچ توپیچ چدنی مقاومت بسیار بالایی دارد. بنابراین در بسیاری از مواقع در لوله کشی ساختمان‌ها از این دسته از قطعات استفاده می‌کنند. روپیچ توپیچ‌های چدنی خود، دارای شکل‌های مختلفی هستند. از جمله اشکال مختلف روپیچ توپیچ‌های چدنی می‌توان به روپیچ توپیچ چدنی مدل آچار خور گرد و یا مدل شش پر اشاره کرد.

روپیچ توپیچ کرومی

یکی از متریال‌هایی که در ساخت و تولید انواع روپیچ توپیچ مورد استفاده قرار می‌دهند، فلز کروم است. فلز کروم از آن دست فلزاتی است که در برابر بسیاری از آسیب‌ها می‌تواند از خود مقاومت نشان دهد. از جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد که کروم در برابر ضربه و هر گونه فشار، مقاومت قابل قبولی دارد و از طرف دیگر دچار زنگ زدگی نیز نمی‌شود. چراکه در شرایط معمول، فلز کروم نقطه جوش بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر می‌توان به این عامل اشاره کرد که این فلز می‌تواند در برابر رسوب گیری نیز مقاومت کند. در حقیقت می‌توان گفت این فلز خاصیت و قابلیت ضد رسوب گیری دارد که این خاصیت در امر لوله کشی ساختمان بسیار با اهمیت است.

روپیچ توپیچ برنجی

یکی از بهترین انواع روپیچ توپیچ که در حال حاضر در بازار وجود دارند، روپیچ توپیچ‌های نوع برنجی هستند. این محصولات همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده است با استفاده از متریال برنج ساخته می‌شوند. این دسته از محصولات می‌توانند در برابر حوادثی مانند رسوب گیری از خود مقاومت نشان دهند. از طرف دیگر در برابر آسیب‌هایی مانند زنگ زدگی، بسیار دوام دارند و هم‌چنین به راحتی دچار پوسیدگی نمی‌شوند. بنابراین پایداری و عمر بالایی دارند. روپیچ توپیچ‌هایی که با استفاده از متریال برنج تولید می‌شوند هم‌چنین در برابر فشار و ضربه نیز به راحتی آسیب نمی‌بینند. مجموعه این عوامل باعث شده تا این نوع از تجهیزات در هنگام لوله کشی ساختمان بسیار کاربردی باشند.

روپیچ توپیچ پی وی سی

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر، سیستم‌های لوله کشی آب ساختمان‌ها دچار تغییر و تحولاتی شده است. این تغییرات سبب شده تا در شرایط فعلی، از انواع مختلف لوله‌های پلاستیکی به جای لوله‌های فلزی در لوله کشی آب ساختمان‌ها استفاده کنند. بنایراین لازم است اتصالات و قطعات مورد نیاز این لوله‌ها نیز به صورت پلاستیکی فراهم گردد. بدین منظور در بسیاری از مواقع در لوله کشی ساختمان از کاربرد روپیچ توپیچ‌های پی وی سی، بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

لازم است بدانید که این دسته از قطعات از مواد پلی اتیلنی، به وجود می‌آیند. بنابراین مقاومت قابل قبولی در برابر رسوب گیری دارند و از طرف دیگر به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. سبکی این محصولات نیز از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن‌ها است. هم‌چنین روپیچ توپیچ‌های نوع پی وی سی، در برابر فشار نیز مقاومت می‌کنند و هم‌چنین در برابر دمای 60 درجه سانتی گراد دارای دوام و پایداری هستند. همین عوامل باعث شده تا این نوع از اتصال دهنده‌ها و قطعات، در سیستم لوله کشی آب آشامیدنی، مورد استفاده قرار بگیرند.

لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که اتصالات روپیچ توپیچ پی وی سی را می‌توان به لوله‌های فلزی نیز اتصال داد و یا حتی این محصولات را در موقع اتصال لوله‌های چدنی و یا استیل نیز به کار برد.

روپیچ-توپیچروپیچ توپیچ چوبی

لازم به ذکر است که این نوع از اتصالات روپیچ توپیچ، بر خلاف دیگر انواع قطعاتی که تا کنون گفته شد در هنگام لوله کشی آب ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در حقیقت می‌توان گفت کاربرد روپیچ توپیچ چوبی برای زمانی است که قصد داشته باشید انواعی از قفسه‌های کتابخانه را ایجاد کنید و یا نیاز دارید قطعات چوبی از قبیل ام دی اف، نئوپان، انواع مختلف چوب و … را به یکدیگر اتصال دهید. در این صورت و در بیشتر موارد می‌توانید از روپیچ توپیچ چوبی با قطر 6 میلی متر و عرض 13 میلی متر استفاده کنید. نکته دیگری که لازم است در این بخش به آن اشاره شود این است که این دسته از اتصالات نیز دارای طول‌های مختلفی هستند.

لازم به ذکر است که روپیچ توپیچ‌ها را می‌توان از نظر سایز و ابعاد نیز دسته بندی کرد. در این صورت انواع روپیچ توپیچ شامل: روپیچ توپیچ کوتاه و بلند خواهد بود.

انواع روپیچ توپیچ از نظر مدل و طرح

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد این دسته از اتصالات را می‌توان از نظر مدل و طرح به کار رفته در تولید آن‌ها نیز دسته بندی کرد. در این صورت، انواع روپیچ توپیچ شامل: تبدیل، روپیچ توپیچ دنده‌ای، زانویی، چپقی، روپیچ توپیچ بوشن و… است. در ادامه برخی از انواع این مدل‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روپیچ توپیچ دنده‌ای

لازم است بدانید که این نوع از قطعات اتصال دهنده لوله کشی، یکی از پر مصرف‌ترین این محصولات به شمار می‌روند. چراکه از طریق به کارگیری این عناصر، می‌توان طول لوله‌های مورد نظر را تا میزان دلخواه، افزایش داد. از طرف دیگر لازم به ذکر است که اتصالات روپیچ توپیچ دنده‌ای، دارای تنوعات بسیار زیادی در سایز و ابعاد هستند و در انواع مختلف کوچک و بزرگ یافت می‌شوند.

 

روپیچ توپیچ زانوئی

همان‌طور که می‌دانید در هنگام لوله کشی یک ساختمان، در بسیاری از مواقع، نیاز است مسیر لوله کشی تغییر کند. در چنین شرایطی می‌توانید از اتصالات روپیچ توپیچ، به صورت زانوئی استفاده کنید و از طریق این محصولات، مسیر مورد نظر خود را تغییر دهید. لازم به ذکر است که یک طرف این نوع از اتصال دهنده‌ها، نر است و طرف دیگر آن‌ها ماده.

با به کارگیری اتصالات و قطعات روپیچ توپیچ زانوئی، این امکان برای شما فراهم خواهد شد که بتوانید زاویه لوله‌های مورد نظر خود را به اندازه دلخواه و مورد نیاز تغییر دهید. در بسیاری از موارد برای تغییر دادن مسیر لوله در زاویه‌های 45 درجه و یا زاویه 90 و 180 درجه، از این دسته از محصولات استفاده می‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله با انواع روپیچ تو پیچ آشنا شدید و از کاربردهای آن آگاهی پیدا کردید. برای خرید و تهیه این اتصالات به صورت عمده و تکی می توانید با شماره ۰۹۱۲۵۱۰۴۷۶۰ تماس بگیرید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما