شیر گازی چیست؟ و مزایا و معایب آن کدامند؟

شیر گازی

شیر گازی چیست؟ و یکی از انواع آن شیر گازی آذر است که مشتریان قیمت آن را بسیار از ما استعلام می کنند، شیری است که معمولا در تمامی ساختمان‌ها وجود دارد و کسی نیست که با آن‌ مواجه نشده باشد. تقریبا همه ما با جمله‌ی معروف شیر گاز را ببند که معمولا از جانب خانواده گفته می‌شود، آشنا هستیم. شیرهای گازی از شیرآلاتی هستند که حضورشان در یک ساختمان از واجبات بوده و طریقه باز و بسته کردن آن ها بسیار راحت می‌باشد. نصب این شیرآلات همانند استفاده از آن‌ها بسیار راحت است و به همین دلیل در مکان‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. شما در این مقاله، به مطالعه درباره شیرآلات گازی و انواع آن‌ها می‌پردازید. در ادامه قصد داریم تا طریقه تولید این شیرها را بیان کرده و سپس مزایا و معایب آن‌ها را ذکر کنیم. امید بر این است که از خواندن این مقاله لذت برده و نهایت استفاده را از آن ببرید.

شیر گازی به زبان ساده

شیر گازی که در این مقاله آن را مورد بحث قرار داده‌ایم، همان شیر توپی است که به دلایلی که خواهیم گفت به شیر گازی معروف گشته است. این شیرهای توپی به دلیل کارکرد ساده‌ای که در هنگام باز و بسته شدن دارند؛ نقش خود را بیشتر در استفاده از شیرهای گازی ایفا می‌کنند و به همین دلیل است که به نام شیر گازی معروف شده‌اند. دلیل نام گذاری این شیرها به نام شیر توپی به دلیل وجود توپی در بدنه آن‌ها است که عامل اصلی ورود و خروج یک سیال می‌باشد. مجرای شیرهای گازی به شکل کروی است و کارکرد آن‌ها نیز به همین  مجرا ارتباط دارد. اگر به یک شیر گازی یا همان توپی دقت کنید، از یک دسته‌ای برخوردار است که وظیفه باز و بستن شیر را برعهده دارد. این دسته می‌تواند به شکل یک اهرم بوده و یا شبیه به یک کلید باشد. همانطور که می‌دانید وقتی این دسته موازی با شیر باشد به معنی باز بودن شیر است و سیال که می‌تواند مایع یا گاز باشد به راحتی از شیر عبور خواهد کرد.

شیر گازی

شیر گازی

در هنگامی که دسته یا اهرم شیر  به صورت عمودی قرار بگیرد و زاویه 90 درجه را با شیر تشکیل دهد، به معنای بسته بودن شیر بوده و دیگر سیالی از آن عبور نخواهد کرد. این شیرآلات که کاربرد گسترده‌ای در زندگی انسان‌ها دارند، از اجزایی همچون بدنه، توپی، درپوش، دسته‌ای برای باز و بسته کردن شیر و چند جزء دیگر تشکیل شده‌‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این اجزاء بپردازیم، می‌توانیم به ماده‌ی تشکیل دهنده آن‌ها توجه کنیم. ماده‌ای که در تولید و تشکیل این اجزاء به کار می‌رود از آلیاژ برنج بوده که در ساختار خود آهن، مس، منگنز، روی و قلع را جای داده است. نکته مثبت این شیرهای گازی سایز بندی آن‌ها است به طوری که در سایزهای مختلف در حال تولید و استفاده می‌باشند.

تولید شیرآلات گازی

برای تولید این قطعه پر کاربرد از روش‌هایی همچون فورج استفاده می‌کنند. همان طور که در قسمت قبل مطالعه کردید؛ این شیرآلات از آلیاژ برنج درست می‌شوند، به گونه‌ای که در ابتدا توسط اره برقی‌های اتوماتیک شروع به برش دادن شمش‌های برنجی کرده و آن‌ها را در اندازه‌های مختلف در می‌آورند. در مرحله بعدی از طریق حرارت دهی که همان روش فورجی است که در ابتدا نام آن را آوردیم، به قطعات بریده شده فرم می‌دهند. بعد از فرم دهی از طریق حرارت به قطعات، نوبت به تمیز کردن این قطعات می‌رسد. برای زیبایی و براق شدن این قطعات تولیدی، در انتهای تولید از ماسه استفاده کرده و در آخر به کمک ماشین‌های تراشکاری، تراش انتهایی قطعات را داده و اینگونه شیرهای گازی را تولید می‌کنند.

نام‌های دیگری از شیر گازی

شیرهای توپی، همانطور که گفته شد به شیرهای گازی معروف هستند. این شیرآلات نام‌های دیگری هم دارند که شاید دانستن آن‌ها خالی از لطف نباشد. اگر بخواهیم نام‌های دیگری از این شیرآلات را ذکر کنیم، می‌توانیم به نام‌های شیر ضربه‌ای، شیر تک ضرب و شیر ربع گرد اشاره کنیم. همان طور که گفته شد این شیرها کارکرد فوق‌العاده آسانی دارند و باز و بستن آن‌ها به سهولت امکان پذیر است، به همین دلیل به این شیرآلات، شیر On/Off نیز می‌گویند. همان طور که در بخش‌های قبلی درباره علت نام گذاری این شیرها به نام شیر گازی اشاره شد، لازم است که بدانید این شیرآلات در صنعت نفت و گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به دو صورت کنترل از راه دور و کنترل مستقیم در این صنعت ایفای نقش می‌کنند. 

انواع شیرآلات گازی

شیر گازی از قطعاتی است که انواع مختلفی دارد و در گونه‌های مختلفی تولید می‌شود. اگر بخواهیم به طور کلی انواع شیر گازی را ذکر کنیم، می‌توانیم به شیر کپسول گاز، شیر گازی دسته اهرمی، شیر گازی دسته خروسکی و شیر گازی قفل شونده اشاره کنیم که خودشان در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

 

مزایا و معایب شیرهای گازی

این شیرهای گازی عملکرد بسیار آسانی دارند و به همین دلیل در تاسیسات و ساختمان‌ها از محبوبیت‌ فراوانی برخوردار می‌باشند. شیرآلات گازی به دلیل نوع بدنه‌ی ساده‌ای که دارند، قیمت ارزانی نیز دارند و به همین دلیل محبوبیت آن‌ها نزد مصرف کنندگان دو چندان شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این نوع شیرآلات دوام بسیار بالای آن‌ها می‌باشد، به طوری که حتی بعد از گذشت چندین سال می‌توانند عملکرد قابل قبولی را برای مصرف کننده داشته باشند. اگر بخواهیم در یک جمله این شیرهای گازی را توصیف کنیم، می‌توان گفت که بهترین انتخاب برای یک مصرف کننده شیرهای گازی می‌باشد. برای اینکه از این شیر گازی ها به خوبی استفاده نماییم، حتما باید آموزش استفاده از نوار تفلون را بدانیم، تا به نحوی آن را ببندیم که آب از آن چکه نکند.

شیر گازی

شیر گازی

این شیرها علاوه بر ویژگی‌های مثبتی که دارند از معایبی نیز برخوردار هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. مثلا برای تعمیر شیر گازی باید حتما از یک متخصص کمک گرفت اگر بخواهیم دقیق‌تر به معایب شیرهای گازی بپردازیم، می‌توانیم به یخ زدن این شیرها در هوای سرد اشاره کنیم. این شیرآلات در هنگام بسته بودن مقداری از سیال را در قسمت مرکزی خود به دام می‌اندازند. اگر سیال داخل شیر مایع باشد، در هنگام سردی هوا قابلیت یخ زدن را دارد و همین امر موجب می‌شود تا اطراف شیر، یخ ببندد. 

نکات دیگری درباره شیرهای گازی

شیرهای گازی در کنار انواع مختلفی که دارند، در اندازه‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. سایز بندی این شیرآلات بر حسب اینچ بوده و استفاده گسترده آن‌ها در صنایع مختلف موجب تولید آن‌ها در سایزهای مختلف گشته است. شیرآلات گازی در کنار عملکرد ساده خود، به راحتی قابل نصب هستند که یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت‌ آن‌ها تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که اگر شیر به صورت کامل باز باشد، سیال به صورت یکنواخت در شیر جریان می‌یابد و در هنگام بسته بودن شیر نیز، جریان به صورت کامل قطع می‌شود. اگر شیر در حالت نیمه باز قرار بگیرد، سیال جریانی غیر یکنواخت خواهد داشت که همین امر در مدت زمان طولانی می‌تواند موجب آسیب دیدن شیر شود.

کلام آخر

با توجه به مزایا و معایب این شیرها، استفاده از آن‌ها بسیار پیشنهاد شده و نکات منفی آن‌ها نتوانسته ذره‌ای از محبوبیت این شیرها را کم کند. در این مقاله سعی شد تا به طور کامل از شیر گازی صحبت کرده و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ همچنین در این مقاله راجع‌به مزایا، معایب و چگونگی تولید این شیرها  صحبت کردیم؛ امید بر این است که از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید. شما می توانید جهت خرید شیر گازی عمده  و یا اطلاع از قیمت شیر گازی با شماره ۰۹۱۲۵۱۰۴۷۶۰ تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما